Jani Mäkelä Reilusti suomalaisen puolella.

Autoilun alasajo on pysäytettävä

Liikenne- ja viestintäministeriön laatiman selvityksen mukaan Suomessa aiotaan vähentää yksityisautoilua kymmenillä prosenteilla aivan lähimpien vuosien aikana. Tämä on ministeriön mukaan tarkoitus toteuttaa kasvattamalla merkittävästi autoilun ennestäänkin kohtuuttoman raskasta verojen ja maksujen rasitetta. Auto ja autoilija joutuvat entistä enemmän lypsylehmiksi.

Selvityksessä todetaan, että henkilöautolla liikkuvat ovat tyytyväisiä liikkumistapaansa – julkisen liikenteen suhteen ollaan tyytymättömämpiä mm. aikataulujen osalta. Voidaankin siis kysyä, onko ministeriön tarkoituksena lisätä tyytymättömyyttä vai vähentää tyytyväisyyttä? Virkakoneiston taipumus ”hallinto-alamaisten kouluttamisesta oikeaan ajatteluun” nostaa rumaa päätään.

Meille syrjäisemmissä maakunnissa eläville kyse ei ole ajattelusta, vaan pakosta. Julkinen liikenne voi palvella ainoastaan muutamia keskeisiä reittejä - muualla asuvat pystyvät käytännössä liikkumaan vain yksityisautolla. Hallitus painostaa ihmisiä töihin kauemmas kotoa ja karsii kovalla kädellä kuntien rahoitusta, aiheuttaen palveluiden keskittymisen. Millä töihin ja palveluihin nyt sitten pitäisi kulkea?

Autoilun ohella viranomaisten mielivallan kohteena on moottoripyöräily. Uudistuneet ajokorttivaatimukset ovat vähentäneet suoritettujen pyöräkorttien määrää Suomessa merkittävästi ja romahduttaneet moottoripyöräkaupan. Ammattiautoilukin kärsii korttivaatimuksista ja suomalaisten kuljettajien ulkomaalaisia huonompaan asemaan asettamisesta. Ryhtiliike on välttämätön.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

9Suosittele

9 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (14 kommenttia)

Pekka Iiskonmaki

Belgia meni jo yleislakkoon tolkuttoman verotuksen takia. Milloin on meidän vuoro ryhtyä lakkoon mielivaltaa vastaan?

Käyttäjän janimakela kuva
Jani Mäkelä

Olen itsekin sen verran asunut Sopuli-Suomessa, että tiedän miten kätevää on kun bussi keskustaan lähtee ruuhka-aikaan alle 10 min välein lähes suoraan oven edestä. Ei siinä tule heti ikävä kallista ja tilaa vievää yksityisautoa. Haastankin kaikki siinä todellisuudessa elävät irtautumaan hetkeksi tutun kottaraisen pöntön tuijottelustaan ja katsomaan ihmisten elämää muuallakin Suomessa.

Toni Lahtinen

Ihmisten ja tavaroiden liikkuvuus on merkittävä osa taloudellista toimeliaisuutta, ja siten toimivaa kansantaloutta. Ministeriö näyttääkin siis ottaneen tavoitteekseen taloudellisen toimeliaisuuden tietoisen vähentämisen, ja sitä kautta koko kansantalouden heikentämisen.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Liikenneministeri Paula Risikon omilla nettisivuilla lukee heti ylälaidassa slougani:

"Kouluun ja töihin on päästävä syrjäkyliltäkin."

Heh!

http://www.paularisikko.fi/

Käyttäjän MarkkuPerttula kuva
Markku Perttula

Minusta tämmöinen on selvää sadismia tavallisia ihmisiä kohtaan.:(

Käyttäjän PekkaReiman kuva
Pekka Reiman

Kun tavoitteoita asetetaan, olisi syytä miettiä, mitä tavoitteiden takana on. Kun jollakin on ollut tavoitteena valtion verotulojen kasvattaminen, haetaan teemoja, joptka kasvattavat verotuloja: teema "liikenteen saasteiden vähentäminen" tarkoittaa joko autoilun vähentämistä tai saasteettomien autojen, esim. sähköautojen, käyttöönottoa.
Autoilun vähentäminen on helppo saavuttaa hintajouston, eli verotuksen, avulla (ja kun ei mennä liian pitkälle, siitä valtion kassa lihoo). Kuitenkin teknologian kehitys uhkaa tehdä verotusmenettelyn, ja tämän "ansaintalogiikan", tarpeettomaksi. Byrokraatin on nopeasti tehtävä päätös ihmisten puolesta, siirrytään teemasta "saastumisen vähentäminen" teemaan "autoilun vähentäminen", sillä edellinen teema ei anna mahdollisuutta kerätä alamaisten rahoja, jälkimmäinen antaa.

Käyttäjän Timoteus kuva
Timo Huolman

Valtiolla on selvä agenda, autoilusta on tehtävä mahdollisimman vittumaista, hidasta ja sen päälle niin kallistakin,
että kansa mieluummin kävelee, mikä sen motiivina sitten on,
no kuvitteellinen ilmastoktastrofi, eikös heidän pitäisi kansaa edustaa, eikä yrittää tyynnytellä henkilökohtaisia pelkotilojaan,
kuka herättäisi nämä herrantertut päiväjäisestään.

Ehkä tuo autoilun kasvun hillintä olisi ollut mahdollista joskus silloin kun kaupungit kasvoivat tehtaiden ympärille ja valtio toimitti rautatiet tehtaille, porissakin näitä kulkee edelleen ristiin rastiin käyttämättöminä.

Valtiohan sai aikanaan kuningasidean ettei sillä ole kilpailijoita VR hinnoitteli itsensä pihalle, eli liikenteen kumipyörille ja sen se olisi saanut jättää tekemättä,
rautatiesidoksen kadottua tuotannon hajaantuminen vauhdittui.

Käyttäjän Timoteus kuva
Timo Huolman

korjatkaa autoveroehdotustanne, omistusverot pois koska valtiolla ei ole kykyä hillitä näppejään koska sillä ei ole kykyä laatia pitäviä budjetteja ja vuotavaa laaria täytetään omistusveroilla, tällaiset ns. villit kortit pitäisi saada suurelta osin pois.

ne ovat kuluttajalle ennakoimattomia ja suhteellisen suuria kuluja ja joihin kuluttaja itse ei voi omilla valinnoillaan suoraan vaikuttaa ja se heikentää myös henkilökohtaisen talouden suunnittelua.

Käyttäjän eirikr kuva
Antti Ukkonen

Homman päämäärä on se, että kaikki (paitsi saamelaiset ja suomenruotsalaiset) asuvat Helsingissä mahdollisimman tiiviisti, että loppu Suomea voivat isot firmat käyttää fyffen käärimiseen. Omakotitalot? Oma? Pthyi, kirosana.

Yksityisautoilua ajetaan ahtaalle, mutta myös julkista kyytiä ajetaan tiukemmalle (ainakin lähiseudultani on rataliikennettä lopetettu, eli asemat on, mutta junat ajaa ohi, ettei vaan pääse junalla töihin). Ja muuttoliike seuraa perässä.

http://rautatiematkustajat.fi/haukivuori/Haukivuor...

Käyttäjän Timoteus kuva
Timo Huolman

käykääpä joskus katselemassa autoliikkeiden tarjontaa,
järjetön määrä uudehkoja vaihdokkeja tuhoutumassa verkkohäkeissä, ei tässä maassa ainakaan pulaa autoista ole,
miksi ihmeessä niitä pitäisi tuoda vieläkin enemmän maahan,
kun nyt jo häviää järjetön määrä rahaa ja resursseja taivaan tuuliin autojen ruostuessa tyhjänpanttina.

miettikää joskus miksi niin moni suomalainen ajaa 20 vuotiaalla ok kuntoisella pappamallin mondeolla joita nettiautokin on tulvillaan alle viidensadan euron hinnalla uusine renkaineen,
vaikka tonnin lisäsijoituksella pääsisi käsiksi kymmenen vuotta nuorempaan jossa jo on melkein kaikki kivat tinkentankelit mitä kuvitella saattaa,

ei auta romutushyvitykset, ei auta tuontiveron alennukset, ei auta omistusveron kasvatus, pappamallin mondeo veivi-ikkunoineen pysyy sitkeästi katukuvassa ja omakotialueilla niitä on jopa kerätty varaosiksikin.

ajatus siitä, että uusien autojen maahantuontia pitäisi keinotekoisesti edelleen kasvattaa,
on ympäristön, resurssien, vaihtotaseen ja siten taloudenkin kannalta järjetön.

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

Minä haluan olla riippumaton julkisista kulkuvälineistä ja haluan nauttia vapaudesta ja autoilustani. Haluan liikkua paikasta toiseen joustavasti ihan oman suunnitelman ja aikataulun mukaisesti. Tällä hetkellä meillä on vielä kaksi autoa, asuntoauto ja henkilöauto. Henkilöautoa tarvitaan vielä ensi toukokuun alkuun, jolloin vaimokin pääsee sitten ansaituille eläkepäiville. Sitten on aikaa ajella asuntoautolla ja nauttia elämästä ilman aikatauluja ja naureskella Suomen autoverorosvoille.

Pekka Iiskonmaki

Suomessa on jotain vikaa, kun kaikki eläkkeelle pääsevät haaveilevat muuttaa pois Suomesta.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Sivut